Vanha viisaus: ”se mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, yleensä on sitä”, pitää edelleen paikkaansa. Oppilaiden kanssa kannattaa kuluttajataitojen sekä medialukutaidon opetuksen yhteydessä keskustella markkinoinnista, tilaajalahjoista, kuluttajakyselyistä ja tilausansoista.
Tilausansa voi olla:
- kysely tai kilpailu johon osallistumisesta luvataan palkinto tai lahja.
- kysely tai kilpailu, joka voi näyttää siltä, että sen taustalla on jokin tunnettu yritys tai tuotemerkki. Todellisuudessa sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
- palkinto, jonka saadakseen kuluttajan on yleensä ensin maksettava pieni summa, esimerkiksi postimaksu. Samassa yhteydessä hänen on annettava luottokorttitietonsa.
- mainos ilmaisesta näytepakkauksesta. Tilauksen yhteydessä ei kuitenkaan kerrota selvästi että näytteen tilaamalla sitoutuu kuukausimaksulliseen kestotilaukseen.
Täältä taustatietoa opetukseesi:
Esimerkkejä kuluttajien tyypillisistä verkossa syntyneistä ongelmista löydät Euroopan kuluttajakeskuksen tiedotteesta Valitusmäärät jyrkässä kasvussa Euroopan kuluttajakeskuksessa
Katso lisää tietoa turvallisesta verkko-ostamisesta KKV:N verkkosivuilta ja KKV:n video: Minkälainen on tyypillinen huijauslasku?
Hyviä ja selkeitä ohjeita taas. Käytän kuluttajataitojen oppimisessa mielellään ja samalla opin itsekin.
TykkääTykkää
Hienoa, että koette aiheet mielenkiintoisiksi ja hyödynnätte materiaaleja käytännön opetuksessa. Otamme vastaan ideoita ja toiveita kirjoitusten teemoista/aihealueista. Ehdotuksia voi laittaa tänne kommentteihin.
TykkääTykkää