Kirjoittajat Anni Lukkala ja Hanna Niemi opiskelevat Helsingin yliopistossa. He järjestivät työpajan yhteistyössä FINE:n kanssa.
(Rahapaja blogikirjoitus 8/8)
Tiedätkö oman vastuusi, jos korttisi tunnusluku urkitaan, korttisi varastetaan ja tilisi tyhjennetään? Entä jos ulkomailla kortilla maksaessasi hyväksytkin tietämättäsi 1 000 euron ostoksen 10 euron sijaan?
Käsittelimme turvallisen korttimaksamisen teemaa työpajassamme Minerva-torilla kansainvälisen kuluttajanoikeuksien päivänä 12.3.2015. Aihe on ajankohtainen, koska korttimaksaminen eri muodoissaan kasvaa jatkuvasti. Samalla erilaisten korttiväärinkäytösten määrä on lisääntynyt. Kuluttajilta vaaditaankin yhä valppaampaa otetta kortilla maksamiseen sekä tuntemusta omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan maksukorttien käyttäjänä. Käsittelimme myös yleistyvään lähimaksamiseen liittyviä asioita työpajassamme. Lähimaksaminen oli vielä melko vierasta työpajaan osallistuneille ja sen käyttöön liittyviä kysymyksiä käytiin yhdessä läpi.
Yhteistyökumppanimme FINE tarjoaa kuluttajille maksutonta neuvontaa erilaisissa mm. maksukorttien käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn puoleen voi kääntyä, kun tilanne ei ratkea kortinmyöntäjän kanssa suoraan. Kävimme läpi työpajassamme todellisten esimerkkien kautta korttiväärinkäytöstapausten vastuukysymyksiä sekä sitä, miten tilanteilta olisi voitu välttyä. Todellisia esimerkkitapauksia ja lisätietoa löytyy FINEn kotisivuilta http://www.fine.fi. Tapaukset herättivät runsaasti keskustelua ja aktiivista pohdintaa oman korttikäyttäytymisenkin tiimoilta. Keräsimme osallistujilta heidän ajatuksiaan esittämiimme tapauksiin liittyen mediateknologiasovellus Flingan avulla. Flinga mahdollistaa anonyymin vastaamisen ryhmätilanteissa, mikä varmasti madalsi kynnystä osallistua aiheen käsittelyyn.
Turvallisen korttimaksamisen keskeiset periaatteet olivat työpajaan osallistujille, kuten useimmille maksukorttien käyttäjille, tuttuja. Moni voi pitää itseään huolellisena kortinkäyttäjänä, eikä omalle kohdalle uskota sattuvan ongelmatilanteita. Mutta koska ongelmatilanteissa kyse voi olla suurista taloudellisista tappioista, on näitä asioita syytä kerrata. Vastuukysymyksissä tarkastellaan aina kuluttajan oman toiminnan huolellisuutta. Muista siis kortinkäyttäjänä nämä:
- Säilytä ja käytä korttia huolellisesti
- Suojaa tunnusluku aina näppäillessäsi sitä maksupäätteellä
- Älä luovuta korttiasi tai tunnuslukuasi kenellekään
- Ilmoita kortin katoamisesta välittömästi
- Muista tarkistaa korttisi tallellaolo tasaisin väliajoin
- Muista aina tarkistaa veloitettava summa ennen kuin hyväksyt maksutapahtuman
- Noudata erityistä huolellisuutta matkustaessasi ulkomailla
Julkaisimme maaliskuussa 2015 Rahapajaa toteuttaneiden opiskelijoiden kirjoituksia. He suorittivat kuluttajaekonomian opintojaksoa ”Kotitalouden voimavarat” ja edustavat eri oppineita eri puolilta Helsingin yliopistoa. Kirjoituksissa opiskelijat kertovat työpajoista, jotka he järjestivät yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Kaikki Rahapaja-blogisarjassa julkaistut artikkelit:
- Sopimusviidakko kaupanteossa (17.3.2015)
- Raha-asioiden riskitilanteet elämän eri vaiheissa (17.3.2015)
- Garderobi -hanke haastaa kuluttajia harkitsemaan (18.3.2015)
- Matkapuhelinsovellus oman talouden hallintaan nuorille (18.3.2015)
- Palveluiden saavutettavuus (19.3.2015)
- Ostoksilla verkossa – Vältä velkaa ja tiedosta riskit (19.3.2015)
- Taloudenhallinnan neuvottelukunta edistää taloudellista osaamista (23.3.2015)
- Turvallinen korttimaksaminen (25.3.2015)
Listaamanne ohjeet turvalliseen korttimaksamiseen todella tarpeelliset kuluttajalle. Kortinkäyttäjä ei tule aina ajatelleeksi, että hän on itse vastuussa siitä, että käsittelee korttia huolellisesti. Kuluttajille tulisi jakaa tietoa vastuukysymyksiin vaikuttavista seikoista.
kotitalousopettajan koulutus/ media-ja teknologiataidot kuluttajakasvatuksessa -kurssi
TykkääTykkää
Helsingin yliopiston kotitalousopettajaopiskelijat vastasivat työpisteet pedagogisesta suunnitelmasta, työpisteen materiaalien laatimisesta sekä työpisteen käytännön järjestelystä. Kotitalousopettajaopiskelijoilla oli myös päävastuu työpisteen esittelystä vierailijoille.
Työpisteessä vierailijat pääsivät pohtimaan turvallisen korttimaksamisen riskitekijöitä ”case”-tapausten avulla. Flingaa käyttäen heidän tuli esittää mielestään oikeita ratkaisuja tapauksiin, joissa asiakkaan korttia oli väärinkäytetty. Tämän jälkeen käytiin yhdessä läpi kuka oli vastuussa ja korvattiinko henkilölle syntyneitä tappioita. Tämän jälkeen käytiin läpi turvallista korttimaksamista ja lähimaksamisen pääpiirteitä Prezin avulla.
TykkääTykkää
Kiitos kaikille työpisteen suunnittelijoille ja toteuttajille sekä siihen osallistuneille! Käytännön esimerkit avasivat hienosti tapahtumien kulkua ja eri osapuolten vastuita ja velvollisuuksia. Mainio tiedonlähde korttiasioista ja maksamisen turvallisuudesta on http://www.korttiturvallisuus.fi. Sieltä löytyy myös tähän aiheeseen liittyviä uutisia.
TykkääTykkää