Taloustaitoja ja salapoliisin työtä mainosviidakossa

Mediataitoviikkoa vietetään 10.-16. helmikuuta. KKV:n teemana on tänä vuonna ”Mediataitoja kaikenikäisille kuluttajille”. Haluamme aktivoida yläkouluikäisiä nuoria tunnistamaan ja pohtimaan vaikuttajamarkkinointia erilaisten harjoitusten sekä mainontaan liittyvän kilpailun avulla. Ilmiötä lähestytään markkinoinnissa käytettävän vastuullisuusmielikuvan kautta. Lisäksi tarjoamme aikuisten oppijoiden parissa työskenteleville neuvonta-, ohjaus- ja koulutustyötä tekeville valmiin kurssimateriaalin. Sen tavoitteena on rohkaista aikuisia käyttämään kulutuksessa käytettäviä mediavälineitä, kuten älypuhelinta, turvallisesti.

Kilpailu yläkoululaisille

Mainoksia ei ole aina helppoa tunnistaa markkinoinniksi. Myös lapset ja nuoret kohtaavat vastuullisuudella vetoavaa vaikuttajamarkkinointia omissa sosiaalisen median kanavissaan. Mediataitoviikolla tarjoamme peruskoululaisille salapoliisin tehtäviä mainonnan parissa. Viikon aikana omaa arkiympäristöä havainnoidaan tutkaillen vaikuttamisen keinoja vastuullisuusmarkkinoinnissa.

Bongaatko mainoksen, jossa tuotetta markkinoidaan ilmastoystävällisempänä muihin verrattuna? Tai osuuko silmiisi sosiaalisessa mediassa vaikuttajamarkkinoijan (influencer) kehuma tuote tai palvelu, jota mainostetaan eettisenä valmistusmaan ihmisoikeudet huomioiden?

Tehkää opettajan johdolla harjoitukset. Harjoituksiin sisältyy alku- ja loppukyselyyn vastaaminen, mainosten tunnistettavuuteen liittyvä harjoitus sekä kilpailu, jossa oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan oman mainoksen suunnittelussa. Harjoitukset sopivat mainiosti tehtäviksi esimerkiksi kotitalouden, äidinkielen ja kuvataiteen tunneilla. Kilpailun voittanut 3-4 oppilaan joukkue palkitaan museokorteilla! Kilpailuun voi osallistua 16.2. asti.

Aikuiset oppijat medialaitteilla kuluttamassa

KKV:n verkkosivuilla on tarjolla toiminnallinen yhden opetuskerran suunnitelma käytettäväksi esimerkiksi vapaaseen sivistystyöhön tai muuhun aikuisten elämäntaitojen valmennukseen. Materiaalissa pohditaan, miten mediavälinettä käytetään esimerkiksi turvalliseen maksamiseen. Samalla tutkitaan mainoksia ja harjaannutaan kriittiseen mediankäyttöön.

Materiaalin avulla voit auttaa asiakkaitasi ottamaan haltuun medialaitteella, kuten älypuhelimella maksamisen koukerot ja mainonnan uudet muodot. Tuntisuunnitelma on suunniteltu käytettäväksi ryhmille, jotka tarvitsevat erityistä tukea kuluttajuudessaan.

Tutustu Kilpailu- ja kuluttajaviraston Mediataitoviikon 2020 materiaalitarjontaan ja seuraa viestintäämme Twitterissä @KKV_Kulma. Mediataitoviikosta voit lukea lisää KAVI:n verkkosivuilta.