Pilaa nettihuijarin päivä!

Oman tiedon kartuttaminen on parasta ennaltaehkäisyä nettihuijausten välttämisessä.

Tiedätkö mitä tehdä, jos luottokortti- tai henkilötietosi varastetaan? Tilasitko takin ja posti toikin kaulakorun? Saitko pankin nimissä tekstiviestin, jossa pyydetään päivittämään henkilötiedot? Saitko sosiaalisessa mediassa kaveripyynnön täysin vieraalta ulkomaalaiselta henkilöltä?

Nettihuijausten takana on usein ulkomainen järjestäytynyt rikollisuus, jossa Euroopan tasolla puhutaan miljardien eurojen rahaliikenteestä. Huijarit käyttävät hyväkseen ihmisten hyväntahtoisuutta ja auttamishalua, yksinäisyyttä ja tietämättömyyttä. Näinä koronavirusaikoina huijarit hyödyntävät ihmisten pelkoa ja epätietoisuutta. Kaikki keinot ovat sallittuja eikä huijari välitä, mitä haittaa siitä seuraa uhrille. Tavoite on hyötyä taloudellisesti ja saada uhri luovuttamaan tärkeitä tunnuksia tai lähettämään rahaa.

Medialukutaito on tärkeässä asemassa digihuijausten ennaltaehkäisyssä. Kyky tunnistaa huijaus, huolellisuus, tarkkuus ja maltti ”klikkauspäätöksissä” auttavat hyödyntämään internetin suomia mahdollisuuksia sekä toimimaan turvallisesti ja rohkeasti verkossa. Kriittisen medialukutaidon opettamisessa ja digitaitojen kouluttamisessa tulisikin huomioida entistä enemmän myös netti- ja mobiilihuijaukset, jotta jokainen pysyy mukana digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hanke on koonnut verkkosivuilleen tietoa nettihuijauksista ja ohjeita siitä, kuinka huijauksilta voi välttyä. Lisäksi olemme julkaisseet sivuillamme ladattavan itseopiskelupaketin sekä koulutusvideon yleisimmistä huijaustyypeistä. Näiden avulla voi opiskella tunnistamaan erilaisia huijauksia ja opettaa myös muita.

Hanke tekee laajaa yhteistyötä viranomaisten ja järjestöjen kanssa, jotta tietoisuus huijauksista leviäisi. Huijauksista puhutaan nyt myös entistä enemmän ja yhä useampi toimija pyrkii tuottamaan tietoa. Esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun CYBERDI-hankkeen tietopankista löytyy animaatioita ja tulostettavia infokortteja käyttöösi olit sitten koululainen tai opettaja. Myös Ylen Digitreenit kouluttavat ja tarjoat kattavasti tietoa ja erilaista oppimismateriaalia digitaitojen kehittämiseen ja huijausten tunnistamiseen.

Lopuksi vinkkilista:

  1. Ole huolellinen ja tarkka
  2. www-osoite tulee olla muotoa https:// …
  3. Älä mene mukaan huijarin kiireeseen
  4. Tarkista asioita, terve epäily on itsesuojelua
  5. Hälytyskellojen pitää soida, jos nettirakas pyytää rahaa!
  6. Jos joku kuulostaa liian hyvältä tai pahalta ollakseen totta, se ei yleensä ole totta
  7. Vahingon sattuessa, älä jää yksin! Soita Kuluttajaliiton neuvontapuhelimeen.

Turvallista ja antoisaa nettisurffailua ja ollaan kuulolla! Jaa tietoa kaverillekin. Kunhan koronavirusepidemia on selätetty, tavataan taas koulutuksissa ja siihen asti keskiviikkowebinaareissa.


Kirjoittaja Jaana Savolainen toimii Kuluttajaliitossa Huijarit kuriin! -hankkeessa projektikoordinaattorina. Uutena toimintamuotona hän aloitti 1.4.2020 nettihuijausaiheiset webinaarit – Huijausinfon keskiviikkowebinaarit, jotka koulutusten tavoin ovat kaikille maksuttomia ja avoimia.