Tiedätkö miten nettikauppahuijari yrittää ohjailla sinua?

Yhä useampi huijaus tapahtuu nykyisin netissä. Koronaviruksen myötä ihmiset ovat vähentäneet asiointia ja liikkumista kaupoissa ja ostoskeskuksissa. Kaupankäynti on siirtynyt entistä useammin verkkoon.  Nettikauppa mahdollistaa kuitenkin perinteistä kaupankäyntiä helpommin kuluttajan huijaamisen.

Kampanjoimme tällä viikolla nettikauppahuijausten ennaltaehkäisyn puolesta. Iso osa suomalaisista kohtaa nettiä käyttäessään huijausyrityksiä. Erilaiset nettikauppahuijaukset ja netin kautta kuluttajien rahan saamiseen liittyvät huijaukset ovatkin kasvussa.

Kuluttajaa saatetaan kannustaa tai ohjata kohti haluttua päätöstä nettikaupoissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Samoja keinoja voivat kuitenkin käyttää myös huijarit, jolloin huijauksen tunnistaminen on entistä vaikeampaa. Huijarit käyttävät usein näitä keinoja häikäilemättömästi hyväkseen, eikä kyse ole enää normaalista tuotteiden asettelusta tai korostamisesta.

Nettikaupassa pyöriessä on ensisijaisen tärkeää varmistua siitä, että kyseessä on todellinen nettikauppa. Tämän voi tarkistaa esimerkiksi tarkistamalla, kertooko yritys itsestään, työntekijöistään ja yhteystiedoistaan riittävästi ja löytyykö hakukoneella etsiessä yrityksestä kokemuksia keskustelupalstoilta.

Kun on varma siitä, että verkkokauppa on aito, voi edetä shoppailemaan. Ostopäätöstä tehdessä kannattaa kuitenkin huomioida, miten kuluttajaa saatetaan ohjailla, eli miten kuluttajakäyttäytymisen tutkittua tietoa saatetaan käyttää hyödyksi.

Sinulle saatetaan esimerkiksi kertoa, kuinka suosittu tuote on, kuinka halpa se on muihin verrattuna ja kuinka vähän tuotteita on jäljellä. Nämä ovat myös yleisiä huijareiden keinoja siirtää kuluttajan huomio pois nettikaupan uskottavuudesta ja hämätä kuluttaja tekemään nopea ostopäätös. Tällöin mahdollisen huijauksen huomaaminen jää välistä. Usein nämä väitteet ovat myös perättömiä ja niiden tarkoitus on ainoastaan painostaa ja ohjata kuluttaja huijaukseen.

Myös ostotilanteessa kuluttajan päätöksentekoa saatetaan ohjata haluttuun suuntaan. Yleisiä tapoja tässä on korostaa tiettyä vaihtoehtoa selvästi tai valita joitain valintoja kuluttajalle valmiiksi. Näin kuluttaja päätyy usein valitsemaan halutun tuotteen tai jopa vahingossa ostaa valmiiksi valitun.

Aina verkkokaupassa ei onneksi ole kyse huijauksesta, vaikka siellä näitä keinoja käytettäisiinkin. Huojentavaa on myös se, että jokainen meistä voi välttää huijauksen, kunhan vaan miettii mitä tekee. Digi- ja medialukutaitojen avulla jokainen voi tunnistaa huijauksen ja tajuta, jos myyjä pyrkii ohjaamaan kuluttajaa. Tiedostava ja tarkka kuluttaja on paras ase nettihuijareita vastaan, sillä pelkästään viranomaisten voimin huijareita ei saada kuriin.

Pysähdy siis aina hetkeksi ennen nettiostoksen tekemistä ja tarkista, että tiedät mitä olet tekemässä. Pieni tuumaustauko voi pelastaa rahasi ja tietosi.


Kirjoittaja:
Juha Beurling-Pomoell
pääsihteeri
Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry