Nuoria kiinnostaa kuluttajansuoja

Sain tehtäväkseni kysyä kavereiltani mitä he tietävät kuluttajansuojasta. Niinpä tein nopeasti kyselyn, laitoin linkin Snapchatissa stooriin ja pian minulla olikin jo 38 nimetöntä vastausta koossa. Vastaukset olivat hälyttäviä: vain kahdeksan vastaajista tiesi kuluttajansuojan merkityksen, kun taas loput 30 vastasivat olevansa tietämättömiä asiasta. Tämä on surullista, koska kuluttajansuoja sisältää kuitenkin myös monia tietoja, jotka kuuluvat nykynuorenkin arkielämään. 

Niinpä minä katsoin KKV:n YouTube-kanavalta Kuluttajansuojan perusasiat -videon ja jo hieman yli kolmessa minuutissa ymmärsin mitä se kuluttajansuoja nuorelle tarkoittaa: kuluttajansuoja tarkoittaa kuluttajalle annettavaa suojaa ostamisessa ja maksamisessa.  

Minun mielestäni nuoren olisi tärkeää sisäistää, että osto on aina sitova sopimus, jotta suojaa voi ymmärtää. 

Ostamisessa ja maksamisessa tärkeitä seikkoja ovat myös tuotteiden ja palveluiden vertailu, jotta voit olla varma ostoksestasi. On järkevää pohtia maksutapaa ja kysyä myyjältä palautusoikeudesta ennen sopimusta, mikäli tulet katumapäälle. On hyvä myös opetella lukemaan ehdot jo nuoresta pitäen. 

Ennen ostoa on myös tärkeää olla tarkkana huijauksien varalta: jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin se todennäköisesti ei ole. Nuoret ovat joskus helppoja saaliita huijareille, joten nuoren on hyvä tiedostaa tämä itse. 

Tietysti tavaran tai palvelun on myös sitten vastattava sitä mitä sopimuksessa luvattiin: jos näin ei ole, niin nuorellakin on hyvitysoikeus. Nuoren pitää kuitenkin olla omatoiminen ja itse tehdä mahdollisimman pian virheilmoitus. 

Kolme ja puoli minuuttia tunnin alusta riittää kuluttajansuojan tietopaketille

Tietoa kuluttajansuojasta nuorille siis on, mutta se ei ole vielä päässyt perille. Tietoa olisi kuitenkin helppoa jakaa, kun internetistä kuitenkin löytyy paljon tämänkin videon kaltaisia tietopaketteja. Lisäksi nuoria varmasti kiinnostaa itse aihe, koska aikuistumisen mukana tulee lisää vastuuta kuluttajana. Tämä saattaa jopa pelottaa joitakin, mutta juuri tässä tilanteessa tieto lisää voimaa. 

Jos siis jokaisessa luokassa käytettäisiin vain kolme ja puoli minuuttia tunnin alusta yhden videon katsomiseen, niin monet nuoret voisivat ymmärtää kuluttajansuojan tarkoituksen, ja tulevaisuudessakin voisi olla entistäkin etevämpiä ja vastuullisempia kuluttajia. 

Kirjoittaja:
Sonja Leppinen on yhdeksännen luokan opiskelija, joka suoritti TET-harjoittelunsa Kilpailu- ja Kuluttajaviraston oppimisen palveluissa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Nuoria kiinnostaa kuluttajansuoja

  1. Hieno ja tärkeä kirjoitus, kaikkien nuoten, saati sitten vanhempien pitäis tietää nämä asiat

    Liked by 1 henkilö

Kommentointi on suljettu.