Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja monella tapaa sen vietto on jo aloitettu. Joulutunnelman luominen kotiin, jouluherkkujen fiilistely, joulukalenterin avaaminen ja kaikenlainen joulumielen kerääminen tuottaa hyvää mieltä jo ennen varsinaista juhlapäivää.
Kun kysytään mitä haluaa joululahjaksi, yhä useampi meistä vastaa, että ei ainakaan mitään tavaraa. Aineeton lahja tai jokin sellainen minkä voi syödä tai juoda ovat monille yhä mieluisampia. Näidenkin lahjatoiveiden taustalla on kuitenkin kuluttamista.
Joulua kutsutaan kuluttamisen juhlaksi, eikä turhaan. Jouluun liittyy paljon mainontaa, ostamista ja käyttämistä. Hankimme lahjoja, koristeita, jouluruokia ja ehkäpä jo uuden vuoden vieton tarvikkeita. Toisaalta on myös vastailmiö, jossa ostamisen sijaan kehotetaan aineettomiin lahjoihin, ympäristön huomioimiseen ja vain perheen ja ystävien seurasta nauttimiseen.
Kuluttajana toimiminen ei ole ikinä tauolla, ei edes tai varsinkaan jouluna. Kulma-blogissa on valtavasti sisältöä kuluttajuudesta. Kävin poimimassa teille lukijoille muutaman oleellisen lukuvinkin vuonna 2020 julkaistuista postauksista.
Tarkkana jouluostoksilla
Joululahjat ja joulualet ovat jokavuotisia ostostapahtumia, jotka tänä vuonna siirtyvät varmasti entistä enemmän verkkokauppaan. Netissä ostoksia tehdessä kannattaa olla erityisen tarkka siinä, mistä ostaa ja mitä klikkaa. Verkko-ostoksilla kannattaa pysyä tarkkana myös siinä, että tunnistaa kauppojen tavat ohjailla kuluttajaa.
Tiedätkö, miten nettikauppahuijari yrittää ohjailla sinua?
Tunne tuuppaus
Tuuppaamisella ohjataan kuluttajaa tekemään itsensä tai ympäristön kannalta edullisia valintoja, esimerkiksi sijoittamalla kasvikset ruokalinjaston alkupäähän. Voisiko itseäänkin tuupata? Jos jouluna laittaisikin suklaan kaveriksi esille mandariineja. Tai lahjojen ostamisen sijaan haastaisi itseään keksimään itse toteutettavat aineettomat lahjat.
Nuoret kuluttajina ja vaikuttajina sosiaalisessa mediassa
Alaikäiset nuoret toimivat sosiaalisessa mediassa kuluttajina, mutta myös vaikuttajina ja markkinoijina. Kuitenkaan lasten ja nuorten ymmärrys mainonnan tarkoituksesta ei ole aikuisen tasolla. Jos lasta kiinnostaa seuraamansa tubettajan esittelemä tuote, on se oiva paikka pohtia yhdessä kaupallisen yhteistyön ja markkinoinnin merkityksiä.
Alaikäiset sosiaalisessa mediassa – vaikuttajina ja vaikuttamisen kohteina
Verkostomarkkinointi muutti Instagramiin
