Tässä blogissa pohditaan kuluttajan oikeuksia nuorten näkökulmasta ja nostetaan esille nuorten oivalluksia kuluttajuudesta sekä pureudutaan erityisesti mainonnan ja verkko-ostamisen rooleihin nuorten arkielämässä.
9.-luokkalaiset Sonja ja Emma ovat olivat TET-harjoittelussa Kilpailu- ja kuluttajaviraston Oppimisen palveluissa ja saivat tehtäväkseen kirjoittaa tavallisesta arkipäivästään kuluttajana. Sonjan ja Emman kuvaamissa arkipäivissä korostui selvästi se, että nuoret saattavat tehdä monia kuluttajuutta koskevia päätöksiä jo hyvinkin itsenäisesti arkielämässään:
”Herätän itseni kasvojen pesulla ja rasvaamisella – olen valinnut tuotteet itse niiden sopivuuden mukaan.” – Sonja
”Koulupäivän viimeisen oppitunnin jälkeen kävelen samaa matkaa kaverin kanssa kauppaan, josta ostamme uutuussuklaalevyn.” – Emma
Tällaiset nuoren tekemät arkipäivän itsenäiset ostopäätökset ovat merkittävässä roolissa, koska ne antavat nuorelle tärkeän opetuksen – kauppa on aina sitova sopimus. Ostopäätöstä on hyvä harkita aina etukäteen, jotta ostoksia ei kadu jälkeenpäin. Myös Emma on sisäistänyt tämän opin ja pohtii ostopäätöksiään esimerkiksi vertailemalla muiden vaihtoehtoisten tuotteiden hintoja.
Nuoret käyttävät älylaitteita sekä sosiaalista mediaa päivittäin ja kohtaavat jatkuvasti myös monenlaista mainontaa. Nuorten olisi hyvä olla tietoisia siitä, että mainontaa tulee vastaan kaikkialla ja että yrityksillä on tapana kohdentaa kuluttajille juuri heitä kiinnostavia mainoksia luodakseen kuluttajille ostotarpeita. Kyky arvioida kriittisesti sähköisessä mediassa vastaan tulevaa sisältöä on avainasemassa mainonnan tunnistamisessa ja medialukutaidossa. Myös Sonja ja Emma havahtuivat siihen, kuinka paljon mainontaa tulee arkipäivässämme vastaan ja kuinka mainosten tarkoituksena on luoda kuluttajalle positiivisia mielikuvia tuotteesta tai palvelusta:
”Päiväni kulun pohtimisen jälkeen totean, että mainoksilta ei voi välttyä. Ne kuuluvat arkielämäämme ja jollain tavalla tarvitsemme myös niitä.” – Emma
”Mainonta on myös kohdennettu tarkasti tietynlaisille ihmisille, ja tuotteille sekä palveluille annetaan yleensä kultareunukset: kaikki ei ole oikeasti niin hyvää kuin kuvaillaan.” – Sonja
Myös verkossa tapahtuva ostaminen nostaa edelleen suosiotaan, ja erityisesti nuoret ovat ottaneet tämän trendin omakseen. Verkko-ostamisen tuomat mahdollisuudet kuitenkin koettelevat käyttäjiään uudenlaisilla haasteilla. Esimerkiksi toimitus- ja palautusehdot saattavat vaihdella verkkokaupasta ja tuotteesta toiseen, joten ehtojen tarkistaminen on tarpeellista aina ennen ostopäätöksen tekemistä.
Myös yhä useampi huijaus tapahtuu nykyisin verkossa, sillä verkkokauppa tarjoaa perinteistä kaupankäyntiä helpomman alustan erilaisille huijauksille. Huijauksen tunnistamisessa hyvänä nyrkkisääntönä voikin pitää sitä, vaikuttaako verkossa vastaan tuleva tarjous liian hyvältä ollakseen totta. Huolimaton kuluttaja on huijarin unelma, joten huolellinen ja harkitseva asenne voi pelastaa monelta huijausyritykseltä.
Jos nuoret ovat tietoisia oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan kuluttajina, heidän on myös helpompi arvioida tuotteiden ja palveluiden turvallisuutta ja laatua kriittisesti. Sonja ja Emma oivalsivat tämän hienosti kirjoituksissaan:
”En ole ennen ymmärtänyt, kuinka paljon kuluttajuuteen liittyviä valintoja voisin tehdä joka päivä. Oivallettuani tämän voin jatkossa tehdä monia hyviä ja uudenlaisia päätöksiä kehittääkseni itseäni vastuulliseksi kuluttajaksi.” – Sonja
”Mainoksissa olevat lupaukset esimerkiksi ekologisuudesta eivät välttämättä kerro koko totuutta.” – Emma

Oletko jo tutustunut Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvojien ylläpitämään Instagram-tiliin? Kuluttajaneuvonta jakaa Instagram-sivuillaan asiaa kuluttajan oikeuksista, kuten esimerkiksi verkkoon ja digitaaliseen sisältöön sekä reklamaatioihin liittyvissä kysymyksissä. Täältä pääset ottamaan @kuluttajaneuvonnan tilin haltuun!