Kulman ekstratärppi viikolle 11 – Kaupan peruminen

Ei kommentteja

Kuluttajan oikeuksien viikon Kulman ekstratärpissä harjoitellaan oivaltamaan, miten kaupanteko sitoo kuluttajaa ja miten kuluttaja voi käyttää kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksiaan. Tehtävä liittyy vahvasti myös Ostajan askeleiden kaupan peruuttamisoikeuden aihekokonaisuuteen.

Viikon 11 ekstratehtävä:

Tehtävässä on viisi osaa, joihin oppilaat tutustuvat. Jokaiseen osaan sisältyy ongelmanratkaisutehtävä sekä apukysymyksiä, joiden avulla ohjataan tiedon hankintaa. Jokaisen tehtävän yhteydessä annetaan myös vinkkejä siitä, mistä oppilaat löytävät tietoa aiheesta.

Tehtävät käydään lopuksi yhteisesti läpi. Tehtävien tarkastamisessa kannattaa huomioida erityisesti seuraavat näkökulmat:

  • Mitä peruuttamisoikeus tarkoittaa? (esim. ostaminen myymälästä, verkkokaupasta tai yksityiseltä myyjältä)
  • Mikä on reklamaatio ja miten reklamaatio voidaan tehdä?
  • Milloin ja miten tehdyn kaupan voi purkaa?
  • Milloin ja miten tuotteen palautus voidaan tehdä?
  • Mitä jos myyjä ei toimikaan sopimuksen mukaisesti?

Osa 1: Ostaminen yksityishenkilöltä

Oppilaat laativat tarinan, jossa ilmenee seuraavat asiat:

  • Kaupanteko kahden yksityishenkilön välillä (esim. ostaminen tutulta tai Facebook-kirpparilta).
  • Ostaja huomaa jälkikäteen, että tuotteessa on jotakin vikaa. Miten hänen tulee toimia?

Tarinasta tulee käydä ilmi, onko ostajalla oikeus perua kaupat tai reklamoida tuote kaupanteon jälkeen. Muistakaa myös perustella vastauksenne.

Osa 2: Neuvo ystävääsi: Kustomoidun tuotteen tilaaminen

Ystäväsi aikoo tilata verkkokaupasta sormuksen kaiverruksella. Ystäväsi ei ole täysin varma siitä, minkä kokoinen sormuksen tulee olla, mutta aikoo tilata sen siitä huolimatta.

Neuvo ystävääsi vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

  • Onko ystävälläsi oikeus peruuttaa kauppa ja saada rahat takaisin?
  • Miten ystävän kannattaa toimia, jotta kaupan peruuttamisoikeus säilyisi?

Osa 3: Ongelmanratkaisutehtävä: Reklamaatio

Ostit sandaalit, joiden hintalapussa luki: Ei vaihto- ja palautusoikeutta. Ensimmäisellä käyttökerralla huomasit, että sandaalien remmit alkavat irrota. Sinulle ei ole kuitenkaan enää kuittia tallessa. Mitä sinun kuuluisi tehdä tässä tilanteessa?

  • Onko ostajalla oikeus reklamoida tuotteesta?
  • Tarvitseeko reklamaation tekemiseen kuittia tai muuta tositetta?
  • Miten voi toimia, jos myyjä ei suostu hyvittämään viallista tuotetta?
  • Milloin tavarassa on virhe? Anna kolme esimerkkiä.

Osa 4: Tarina: Vaihto- ja palautusoikeus

Oppilaat laativat tarinan, jossa ostaminen tapahtuu myymälässä. Tarinan tulee sisältää seuraavat asiat:

  • Kuluttaja ei sovita tuotetta kaupassa.
  • Kuluttaja haluaa vaihtaa tai palauttaa tuotteen. Onko se mahdollista? Millä ehdoilla se onnistuu?
  • Miten toimit, jos myyjä ei suostu vaihtamaan tai palauttamaan tuotetta sovitusti?

Osa 5: Neuvo Millaa: Etämyynnin peruuttamisoikeus

Milla osti verkkokaupan alennusmyynneistä arvokkaat kuulokkeet. Millan kokeiltua kuulokkeita hän huomaa, että ne eivät jostain syystä istu hänelle.

Oppilaat laativat Millalle muistilistan etämyynnissä huomioitavista asioista:

  • Miksi Millalla on oikeus perua kauppa ja saada rahat takaisin?
  • Mihin mennessä ja miten, peruuttamisilmoitus pitäisi tehdä?
  • Vaikuttaako kuulokkeiden kokeileminen Millan saamaan hyvitykseen?

Seuraava Kulman tärppi julkaistaan tuttuun tapaan taas ensi viikon maanantaina! Olethan siis silloin kuulolla!

Vinkki! Tällä viikolla julkaistuun toiseen Kulman tärppiin pääset siirtymään tästä. Huomaa, että Kulman tärpit löytyvät KULMA-blogin lisäksi myös Facebook-sivuiltamme.