Ostajan askeleet 3 & 4

Ei kommentteja

Tervetuloa mukaan opiskelemaan Ostajan askeleita!

Aloitimme kaksi viikkoa sitten julkaisemaan Ostajan askeleet -opetusmateriaalia, joka on KKV:n Oppimisen palveluiden tuottama oppimateriaalipaketti. Ostajan askeleissa jaamme ajankohtaisia oppimistehtäviä ja opetusvinkkejä kuluttajataitojen opetukseen. Ostajan askeleet kokonaisuus tarjoaa sinulle käyttövalmiita tehtäviä, jotka on helppo soveltaa omaan opetukseen. Voit poimia joka toinen maanantai helposti käyttöön otettavia harjoituksia, visoja ja videoita opetukseesi täältä Kulmasta tai somekanaviltamme.

Tehtävien kesto vaihtelee – osa tehtävistä soveltuu käytettäväksi tunnilla osana muuta opetusta ja osa on kestoltaan jopa yhden oppitunnin mittaisia. Valitse sinun opetukseesi sopivimmat ja opeta viikoittain tai käy asiat läpi oman aikataulun mukaan! Ostajan askeleet huipentuvat joulukuussa www.ostajanaskeleet.fi -visaan.


Askel 3) Minä ostajana

Tällä viikolla käsiteltävä Minä ostajana -teema syventää toissa viikolla aloitettua Olen kuluttaja -teemaa erityisesti ostamisen käsitteen suuntaan. Johdattelemme oppilaita pohtimaan esimerkiksi omia ostoksia, hintoja, ostotarpeita sekä haluja.

Tehtävässä pyydetään oppilaita pohtimaan ensin, mitä heille tulee mieleen sanoista osaava ostaja ja vastuullinen kuluttaja. Tämän jälkeen oppilaat keskustelevat pareittain tai pienryhmissä seuraavista aiheista:

  • Mikä on viimeisin isompi asia, minkä olet ostanut?
  • Mistä tarve tai toive sen hankkimiseksi tuli?
  • Mistä sait tietoa tuotteesta?
  • Vertailitko hintoja (jos vertailit, niin missä)?
  • Oliko sinulla omaa rahaa ostoksesi hankintaan?
  • Paljonko olit ajatellut käyttää rahaa ostokseesi?

Seuraavaksi ryhmille jaetaan A4-paperit, joille oppilaat erittelevät ajatuksia ostamisen suunnitteluun liittyen. Tämän jälkeen pidetään pienryhmäkeskusteluja, joissa puretaan ostamisen suunnittelusta nousseita ajatuksia ja kysymyksiä. Viimeisenä mutta ei vähäisempänä, oppilaat katsovat videon ja pohtivat, mitä kuluttajan oikeuksiin liittyviä esimerkkejä he keksivät omasta arjestaan? Videoon pääset siirtymään tästä.


Askel 4) Kulutta-jana

Pyydetään oppilaita nousemaan seisomaan ja asettumaan luokassa kuvitteelliselle janalle, jonka toisessa päässä on ”samaa mieltä” ja toisessa ”eri mieltä”.

  1. Opettaja kertoo väittämiä ja opiskelijat reagoivat niihin asettumalla janalle seisomaan. Keskustellaan väittämistä.
  2. Voidaan myös kysyä perusteluita sille, miksi joku oppilas seisoo siinä, missä seisoo.

Väittämät:

Olen ostanut kaverin suositteleman tavaran.
Olen tehnyt sopimuksen netin suoratoistopalvelusta (esim. Netflix, Ruutu+, HBO).
En salli verkkosivustojen evästeitä.
Pyrin tunnistamaan luotettavat palvelut.
Luen sopimusehdot ennen maksamista.
Käytän verkkosivustoilla adblockereita.
Käytän vertailusivustoja apunani ostopäätöstä tehdessäni.
Kiinnitän huomiota, minne annan omat tietoni verkossa.
Blogia lukiessani tarkistan, onko kyseessä kaupallinen sisältö.


Edeltävät Ostajan askeleet 1 & 2 löydät täältä.

Seuraava Kulman tärppi julkaistaan taas kahden viikon päästä maanantaina! Pysy siis kuulolla!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.