Ostajan askeleet ovat KKV:n Oppimisen palveluiden oppimateriaalipaketti, jossa jaamme ajankohtaisia oppimistehtäviä ja opetusvinkkejä kuluttajataitojen opetukseen. Ostajan askeleet kokonaisuus tarjoaa sinulle käyttövalmiita tehtäviä, jotka on helppo soveltaa omaan opetukseen. Opettamalla askeleet käyt automaattisesti läpi ostopolun vaiheet opetussuunnitelmaa noudattaen.
Syyskuussa siirryimme Ostajan askeleissa ostopolun vaiheeseen Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa. Etsin tietoa ja kohtaan mainontaa -teema tutustuttaa oppilaita kulutukseen pohtimalla, mitä tapahtuu ennen varsinaista kauppaa. Oppilasta autetaan ymmärtämään hänen oikeudellinen asemansa erilaisten myyntikanavien käyttäjänä sekä harjoitellaan mainonnanlukutaitoa.
Tämän viikon tehtävän tavoitteena on huomata, että kaupallista sisältöä on netissä valtavasti ja toisinaan se on vaikeasti tunnistettavissa. Usein meihin vaikutetaan tahtomattamme, mutta on olemassa keinoja, joilla kaupallinen markkinointi voidaan estää.

Askel 5) Tunnista mainonta
Mainoksen on oltava tunnistettavissa vaivatta mainokseksi esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Oppilaita pyydetään etsimään mainoksia, blogeja, vertailusivustoja ja muita kaupallisia sisältöjä verkosta, joiden tarkoituksena on myydä tuotteita, palveluita tai sisältöä.
Seuraavaksi keskustellaan esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
- Mikä taho on kaupallisten viestien lähettäjä?
- Millaiset mainokset on helppo tunnistaa mainoksiksi, millaiset ei?
Haluatko vielä testata valmiutesi mainonnan tunnistamisessa? Tunnista mainonta- visassa, pääset kartoittamaan omat valmiutesi siinä, kuinka hyvin tunnistat, mikä on mainontaa ja millaiseen tarjoukseen kannattaa tarttua? Visaan pääset siirtymään tästä!

Askel 6) Viekkaat viestit
Viekkaat viestit -harjoituksessa nuoret tutkivat, mitkä heidän suosimistaan some-kanavista sisältävät kaupallista viestintää. Netti on pullollaan vaikeasti tunnistettavaa kaupallista sisältöä ja joskus on vaikeaa huomata, missä kaikkialla kaupallinen sisältö voi tulla meitä vastaan. Ensin mietitään asiaa yhdessä nuorten kanssa ja sen jälkeen tehdään seuraava harjoitus.
- Harjoituksessa keskustellaan nuorten seuraamista tileistä (blogeista, YouTube-kanavista, Instagramista, jne.) ja tarkastellaan yhdessä, millaista sisältöä niissä on?
- Seuraavaksi otetaan älylaitteet esille ja tutkitaan, sisältävätkö tilit kaupallista mainontaa. Missä muualla kaupalliset viestit tulevat vastaan – usein myös tahtomattamme?
Harjoituksen purkuun voi käyttää esimerkiksi seuraavia apukysymyksiä:
- Miltä tuntuu olla kaupallisten viestien kohteena?
- Mitä hyvää tai pahaa siinä on?
- Ovatko ad blockerit eli mainonnan esto-ohjelmat tuttuja?
- Milloin saatan itse toimia kaupallisten viestien välittäjänä?
Tutustu edeltäviin Ostajan askeleisiin:
Ostajan askeleet 1 & 2
Ostajan askeleet 3 & 4
Seuraavat Ostajan askeleet julkaistaan kahden viikon päästä maanantaina. Pysykää kuulolla!