Myyjän askeleissa jaamme ajankohtaisia oppimistehtäviä ja opetusvinkkejä myyjänvastuun opettamiseen liittyen ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Myyjän askeleet perustuvat myyjänvastuupolkuun sekä myyjänvastuun tuntemiseen ja osaamisen harjoittamiseen. Julkaisemme jouluun asti joka toinen keskiviikko Myyjän askel -harjoituksia ammatilliseen ja korkea-asteen opetukseen.
Myyjän askeleissa ollaan edetty kaupan teon vaiheeseen. Myyjän ja ostajan kannalta kauppa on aina sopimus, jota kumpikaan ei noin vain voi muuttaa. Sopimus tehdään aina niiden tietojen varassa, joita myyjä antaa. Myyntitilanteessa kerrotaan hinnasta, tuotteesta, toimituksesta ja sopimuksen kestosta, esimerkiksi onko kyseessä määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus, sekä muista ehdoista.

Myyjän askel nro 11: Tunne kuluttajakaupan erilaiset sopimustyypit
Myyjän ja ostajan kannalta kauppa on aina sopimus, jota kumpikaan ei noin vain voi muuttaa. Myyjän tiedonantovelvollisuus, joka alkoi markkinoinnista, jatkuu kaupanteko vaiheessa. Myyjän osaamiseen kuuluu muun muassa kivijalkakauppa ja verkkokauppa erityispiirteineen. Kaupan teko on sopimusten tekoa ja maksamista.
A) Pohdi ja ota selvää:
- Mitä tarkoittaa sopimus ja sopimuksen ehdot
- Millä tavoin sopimus sitoo myyjää/palveluntarjoajaa?
- Mitä tietoja tarvitset, kun laadit sopimusta?
- Miten yritys/palveluntarjoaja hyötyy selkeiden sopimusehtojen laatimisesta?
- Mitä tarkoittaa sopimusehtojen kohtuullisuus
- Miten sopimusehdot esitetään selkeästi?
B) Etsi kaksi esimerkkiä toinen tavaran kauppaa koskeva sopimus ja toinen palvelua koskeva sopimusta. Tutki, kuinka helposti löydät seuraavat perusasiat kaupan ehdoista:
1. myyjän toimitusvelvollisuuden sisältö; mihin myyjä sitoutuu?
2. sopimustyypit ja niiden kesto; määräaikainen, toistaiseksi voimassa oleva vai kertasopimus
3. maksuehdot; mihin ostaja sitoutuu?
4. sopimusrikkomusten seuraamukset
5. sopimusehtojen muuttaminen
6. sopimuksen irtisanominen ja purkaminen.
C) Tutustu seuraaviin KKV:n aineistoihin:
- Verkkokaupan ehdot, tarjouksen sitovuus, peruuttamisoikeus ja palauttamiskäytännöt
- Verkkokaupan sopimusehdot tapetilla: kuluttaja-asiamieheltä korjauslista CDON:lle.
- Kuluttaja-asiamies Elloksen noutamatonta pakettia koskevasta sopimusehdosta: korvaussumman vastattava keskimääräisiä kustannuksia.
- Tutustu ja pohdi millaisiin asioihin Kuluttaja-asiamies on puuttunut kaupanteossa annettavien tietojen osalta (esim. hinta, sopimuksesta annetut tiedot)?
Myyjän askel nro 12: Maksaminen

Myyjän tehtävänä on järjestää kaupanteon maksamisratkaisut lainmukaisella tavalla.
A) Tutustu seuraaviin aineistoihin:
- Maksutavan valinta -video (KKV)
- Pysyvätkö kuluttajat mukana maksamisen murroksessa? (Kuluttaja-asiamiehen blogi)
B) Mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan?
- Maksukortit
- Prepaid-maksukortti
- Verkkomaksu verkkopankkitunnuksilla
- Lähimaksaminen
- Maksaminen maksunvälityspalvelua käyttäen
- Maksaminen maksutoimeksiantopalvelua käyttäen
- Hyödykesidonnainen luotto
- Osamaksu
- Liittymän laskulla maksaminen
- Laskulla maksaminen
- Suoramaksu
- Maksupalvelu
- Käteinen raha
- Maksaminen mobiilipalvelulla
C) Ota selvää, miten myyjän tulee menetellä
- periessään lisämaksua maksutavan perusteella
- antaessaan alennusta maksutavan perusteella
- periessään ennakkomaksua
- määritellessään laskun ajankohtaa
Kysymyksiin liittyvät aineistot, joita voi hyödyntää opiskelussa:
Maksutavan valinta
Kuitti
Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Maksaminen verkkokaupassa
Oletko jo tutustunut aiempiin Myyjän askeleisiin?
Kaikki aiemmin julkaistut Myyjän askeleet löydät kootusti täältä.
Seuraavat Myyjän askeleet julkaistaan keskiviikkona viikolla 46! Pysykää kuulolla!
KIITOS ARTIKKELISTANNE. SIITTÄ VOIPI OLLA HYÖTYÄ MYÖS TÄÄLLÄ.
TykkääLiked by 1 henkilö
Hei ja kiitos viestistä! Mukavaa, jos Myyjän askeleista on hyötyä. Suosittelen katsomaan läpi myös aiemmat Myyjän askeleet, joita olemme syksyn aikana julkaisseet: https://kulma.kkv.fi/category/myyjan-askeleet/
Mukavaa syksyä!
Terveisin,
Valpuri / KKV Oppimisen palvelut
TykkääTykkää