Myyjän askeleet 11 & 12

2 kommenttia

Myyjän askeleissa jaamme ajankohtaisia oppimistehtäviä ja opetusvinkkejä myyjänvastuun opettamiseen liittyen ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Myyjän askeleet perustuvat myyjänvastuupolkuun sekä myyjänvastuun tuntemiseen ja osaamisen harjoittamiseen. Julkaisemme jouluun asti joka toinen keskiviikko Myyjän askel -harjoituksia ammatilliseen ja korkea-asteen opetukseen.

Myyjän askeleissa ollaan edetty kaupan teon vaiheeseen. Myyjän ja ostajan kannalta kauppa on aina sopimus, jota kumpikaan ei noin vain voi muuttaa. Sopimus tehdään aina niiden tietojen varassa, joita myyjä antaa. Myyntitilanteessa kerrotaan hinnasta, tuotteesta, toimituksesta ja sopimuksen kestosta, esimerkiksi onko kyseessä määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus, sekä muista ehdoista.

Myyjän askel nro 11: Tunne kuluttajakaupan erilaiset sopimustyypit

Myyjän ja ostajan kannalta kauppa on aina sopimus, jota kumpikaan ei noin vain voi muuttaa. Myyjän tiedonantovelvollisuus, joka alkoi markkinoinnista, jatkuu kaupanteko vaiheessa. Myyjän osaamiseen kuuluu muun muassa kivijalkakauppa ja verkkokauppa erityispiirteineen. Kaupan teko on sopimusten tekoa ja maksamista.

A) Pohdi ja ota selvää:

  1. Mitä tarkoittaa sopimus ja sopimuksen ehdot
  2. Millä tavoin sopimus sitoo myyjää/palveluntarjoajaa?
  3. Mitä tietoja tarvitset, kun laadit sopimusta?
  4. Miten yritys/palveluntarjoaja hyötyy selkeiden sopimusehtojen laatimisesta?
  5. Mitä tarkoittaa sopimusehtojen kohtuullisuus
  6. Miten sopimusehdot esitetään selkeästi?

B) Etsi kaksi esimerkkiä toinen tavaran kauppaa koskeva sopimus ja toinen palvelua koskeva sopimusta. Tutki, kuinka helposti löydät seuraavat perusasiat kaupan ehdoista:

1. myyjän toimitusvelvollisuuden sisältö; mihin myyjä sitoutuu?
2. sopimustyypit ja niiden kesto; määräaikainen, toistaiseksi voimassa oleva vai kertasopimus
3. maksuehdot; mihin ostaja sitoutuu?
4. sopimusrikkomusten seuraamukset
5. sopimusehtojen muuttaminen
6. sopimuksen irtisanominen ja purkaminen.

C) Tutustu seuraaviin KKV:n aineistoihin:


Myyjän askel nro 12: Maksaminen

Myyjän tehtävänä on järjestää kaupanteon maksamisratkaisut lainmukaisella tavalla.

A) Tutustu seuraaviin aineistoihin:

B) Mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat ja miten ne eroavat toisistaan?

  1. Maksukortit
  2. Prepaid-maksukortti
  3. Verkkomaksu verkkopankkitunnuksilla 
  4. Lähimaksaminen
  5. Maksaminen maksunvälityspalvelua käyttäen
  6. Maksaminen maksutoimeksiantopalvelua käyttäen
  7. Hyödykesidonnainen luotto
  8. Osamaksu
  9. Liittymän laskulla maksaminen
  10. Laskulla maksaminen
  11. Suoramaksu
  12. Maksupalvelu
  13. Käteinen raha
  14. Maksaminen mobiilipalvelulla

C) Ota selvää, miten myyjän tulee menetellä

  • periessään lisämaksua maksutavan perusteella
  • antaessaan alennusta maksutavan perusteella
  • periessään ennakkomaksua
  • määritellessään laskun ajankohtaa

Kysymyksiin liittyvät aineistot, joita voi hyödyntää opiskelussa:
Maksutavan valinta
Kuitti
Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Maksaminen verkkokaupassa


Oletko jo tutustunut aiempiin Myyjän askeleisiin?

Kaikki aiemmin julkaistut Myyjän askeleet löydät kootusti täältä.
Seuraavat Myyjän askeleet julkaistaan keskiviikkona viikolla 46! Pysykää kuulolla!

2 comments on “Myyjän askeleet 11 & 12”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.