Ostajan askeleet 13 & 14

Ei kommentteja

Ostajan askeleet on KKV:n Oppimisen palveluiden tuottama oppimateriaalipaketti, jossa jaamme ajankohtaisia oppimistehtäviä ja opetusvinkkejä kuluttajataitojen opetukseen. Voit poimia joka toinen maanantai helposti käyttöön otettavia harjoituksia, visoja ja videoita opetukseesi täältä Kulmasta tai somekanaviltamme. Tehtävät soveltuvat perusopetukseen.

Marraskuun Ostajan askel teemana on ”Käytän, kulutan ja reagoin” ja siinä keskitytään ostamisen jälkeisiin tilanteisiin. Oppilaat saavat tietoa siitä, kuinka toimia virhe- ja viivästystilanteissa, ja mitä tehdä, kun tuote tai palvelu ei vastaa sovittua tai saa virheellisen laskun. Oppilaita rohkaistaan ja motivoidaan ottamaan selvää omista oikeuksistaan ja hakemaan apua riitatilanteisiin lisäämällä tietoutta kuluttajaoikeuksista ja -vastuista. Tämän viikon tehtävissä tutustutaan palveluhävikkiin sekä kaupan peruuttamisoikeuteen.

Viikon 45 tehtävät:

Ostajan askel nro 13: Käyttö

a) Ohjeista oppilaita etsimään verkosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston Oppimisen palveluiden ylläpitämä KULMA-blogi ja sieltä blogikirjoitus palveluhävikkiin liittyen.

  1. Ohjeista oppilaita lukemaan blogikirjoitus
  2. Pyydä oppilaita kirjoittamaan lyhyesti ylös, mitä palveluhävikki on ja milloin sitä syntyy?
  3. Oppilaiden kirjoittamat vastaukset käydään yhteisesti läpi.

b) Katsokaa video: Kaupan peruminen. Tällä videolla kerrotaan, missä tilanteissa kaupan peruminen voi olla mahdollista. Videolla on vinkkejä ikäihmisille, joten oppilaat voivat katsoa videon yhdessä isovanhempien tai muun iäkkäämmän tutun kanssa ja miettiä videon perusteella, miten he voisivat neuvoa ikäihmistä harkitsemattoman kaupan perumisessa.


Ostajan askel nro 14: Kun kaikki ei mene niin kuin sovittiin

  1. Ohjaa oppilaita:
    • tutustumaan reklamaatioapuriin.
    • ottamaan selvää, miten yritykselle tehdään valitus sekä
    • selvittämään, miten ja milloin otetaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
  2. Lopuksi oppilaat katsovat videon kuluttaja-neuvonnasta.

”Vinkki! Reklamaatioapuri on sovellus, joka auttaa laatimaan kirjallisen reklamaation. Opettaja voi hyödyntää apuria opetuksessa pyytämällä nuoria kuvittelemaan reklamaatiotilanne ja täyttämään sovellus sen mukaisesti.”


Kaikki aiemmin julkaistut Ostajan askel -tehtävät löydät kootusti täältä.

Seuraavat Ostajan askeleet julkaistaan tuttuun tapaan kahden viikon päästä maanantaina viikolla 47, pysykää kuulolla!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.