Median vaikuttamiskeinot ovat yhä väkevämmät jatkuvasti muuttuvassa uutis- ja viihdemaailman, mainonnan ja sosiaalisen median tarjonnassa.
Tivin uutinen kertoo luotonhallintayhtiö Lowellin kyselytutkimuksena Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa teettämästä tutkimuksesta:
”Suomalaisista 25 prosenttia kokee sosiaalisen median aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa, kertoo luotonhallintayhtiö Lowellin teettämä tutkimus. Ilmiö korostuu erityisesti nuorten kohdalla: 18–34-vuotiaista miehistä 33 prosenttia kokee somen synnyttävän ostopaineita, samanikäisistä naisista peräti 50 prosenttia. ”
Tulos ei yllätä. Kampanjat ovat yhä monikanavaisempia, tuotetta tai palvelua mainostetaan samanaikaisesti useassa eri kanavassa sosiaalisessa mediassa ja lisäksi tietysti myös muissa medioissa. YouTube on nuorten käyttämistä palveluista suosituimpia, ja suosituimmista tubettajista tulee helposti mielipidevaikuttajia, joilla on vahva henkilöbrändi.
Somemainonta onnistuu, koska somessa on tavallista
- herättää voimakkaita tunteita
- yksinkertaistaa tietoa ja ajatuksia
- vastata kohdeyleisön tarpeisiin ja arvoihin
- tuottaa yhteenkuuluvuuden tunneta ja jopa hyökätä vastustajia kohtaan.
Vaikuttajamarkkinoinnissa yritykset palkkaavat yhteistyökumppanikseen samanlaisia arvoja edustavan sosiaalisen median sisällöntuottajan (esimerkiksi tubettajan), joka vie yrityksen viestiä eteenpäin yrityksen brändiin sopivalla tavalla. Seuraajalle ei välttämättä tule edes mieleen epäillä, että tuotetta, palvelua tai ajatustapaa edistetään maksua vastaan.
Vertaisiin luotetaan enemmän
Kuluttajien ostopäätökset perustuvat usein ystäväpiirin suosituksiin: ihailtu tubettaja toimii ikään kuin suosittelijana ja hänen uskollisuuteensa ja rehellisyyteensä fanejaan kohtaan luotetaan. Markkinointi- ja mainossisällöt saadaan näyttämään aidoilta, tubettajien kanavaan sopivia: tubettajat usein joko tekevät kokonaan itse tai pääsevät ainakin mukaan suunnittelemaan sisältöjä.
Kuitenkin lain mukaan mainoksen tulee olla tunnistettavissa mainokseksi. Myös tuotesijoittelu tai sponsorointi pitää olla selkeästi merkitty tubettajienkin kaupallisissa yhteistyövideoissa.
Sosiaalisessa mediassa olevasta sisällöstä pääsee siirtymään sujuvasti ostoksille. Sopivassa tunnetilassa mediaväline kädessä ei kuluttaja välttämättä harkitse.
Ostamisen helppous ja nopea päätöksentekotahti on yhdistelmä, joka lisää kulutusta.
Suomalaisista 18–34-vuotiaista 50 prosenttia kertoo kuluttavansa enemmän, koska shoppailuun soveltuvat laitteet – esimerkiksi puhelin tai läppäri – ovat jatkuvasti käden ulottuvilla, kerrotaan samassa artikkelissa.
Vaikuttajia ei sosiaalisessa mediassa seuraa enää ainoastaan nuoret. Mainonta ja tiedonhaku kietoutuvat kaiken ikäisillä. Sisustusvinkkejä, vaellusvinkkejä, tee se itse -vinkkejä, hyvinvointiohjeita ja nikkarointivideoita on eri medioissa. Kohderyhminä on kaiken ikäisiä.