Ostajan askeleet 17 & 18

Ei kommentteja

Talvista tiistaita kaikille!

Tällä viikolla Ostajan askeleissa siirrytään Ostopolun viimeiselle askeleelle: Päätän jatkosta. Tällä askeleella käsitellään tapahtumia, joita ostetun tuotteen tai palvelun käyttöön ja kuluttajansuojaan liittyy kulutuspolun loppupäässä. Asiakassuhde tai merkki/valmistajauskollisuus punnitaan uudelleen, kun palvelukausi päättyy tai tavaran käyttöikä alkaa olla lopuillaan.

Ostajan askel nro 17: Suoratoistopalvelut

Tämän viikon tehtävässä tutustutaan suoratoistopalvelujen maailmaan. Tehtävässä otetaan esimerkiksi selvää, kuinka suoratoistopalvelun kuten äänikirjapalvelun tilaamisen voi peruuttaa ja kuinka erilaisiin suoratoistopalveluihin meneviä kuluja voidaan arvioida.

A) Oppilaat selvittävät esimerkiksi huoltajan tai vanhemman sisaruksen kanssa vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkälaisia suoratoistopalveluita kotitaloudessanne on käytössä? Ja kuinka monta?
  • Kuinka paljon kaikki käytössä olevat suoratoistopalvelut maksavat yhteensä kuukaudessa?
  • Miten tilaukset voidaan irtisanoa?
  • Löytyykö joukosta käyttämättömiä suoratoistopalveluita, jotka aiheuttavat palveluhävikkiä?

Huomioon otettavia seikkoja:

  • Useasti suoratoistopalveluiden irtisanominen on tehty haastavaksi, eikä tilausta voi irtisanoa esimerkiksi suoratoistopalvelun applikaatiossa, vaan kuluttajan on hoksattava irtisanoa tilaus selaimen kautta.
  • Pienistäkin kuukausimaksuista kertyy kokonaisuutena yllättävän suuria summia. Rahantaju saattaa helposti hämärtyä, kun eri suoratoistopalveluista veloitettavat summat eivät ole konkreettisesti havaittavissa.
  • Palveluhävikkiä saattaa syntyä helposti, kun käyttämättömiä palveluita maksetaan huomaamatta useita kuukausia.

Ostajan askel nro 18: Tuotteen uusi elämä kuvissa

Tämän viikon toisessa tehtävässä aiheena on keksiä kestävän kuluttamisen tapoja. Tavoitteena on inspiroida oppilaita toteuttamaan konkreettisesti esityksissään tavaroiden uudelleen käyttöä sekä perehtymään syvällisemmin kierrätykseen, huoltamiseen ja korjaamiseen.

  1. Oppilaat jaetaan ryhmiin tai vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä myös yksin. Jokainen saa käyttöönsä oman älylaitteen. Tarkoituksena on hyödyntää älylaitetta tiedonhankintaan sekä videon tai kuvasarjan toteuttamiseen. Harjoituksessa voidaan hyödyntää myös omia älylaitteita.
  2. Valitaan tuote tai tuoteryhmä, jota halutaan uusiokäyttää (esimerkiksi vaate, elintarvikepakkaus, asuste).
  3. Oppilaat ideoivat erilaisia tapoja kierrättää, uusiokäyttää, huoltaa ja korjata tuotetta.
  4. Oppilaat kirjoittavat käsikirjoituksen videoksi tai kuvasarjaksi.
  5. Oppilaat kuvaavat videopätkiä tai kuvasarjan, joissa erilaiset käyttötavat tuotteen uusiokäytölle ilmenevät. Kuvasarja voi olla myös sarjakuvan muodossa.
  6. Tulokset esitetään muulle luokalle ja pohditaan yhdessä kierrätyksen sekä vanhojen esineiden käyttöönoton merkitystä.
  7. Tuloksista voidaan laatia esimerkiksi kuvakollaasi luokan seinälle.


Kaikki syyslukukaudella julkaistut Ostajan askeleet tehtävät löydät kootusti täältä. Viimeiset Ostajan askeleet julkaistaan ensi viikolla jolloin on testin aika, pysykää kuulolla ja nähdään silloin!