Herään aamulla ja selailen sosiaalisen median uutiset ja viimeisimmät päivitykset. Sama toistuu päivän mittaan useaan otteeseen. Kanavat täyttyvät toinen toistaan houkuttelevimmilla mainoksilla, tarjouksilla ja houkutuksilla. Tuttua varmasti monelle somen käyttäjälle. Klikattuani itseni tarkastelemaan tarkemmin esimerkiksi kylpylätarjouksia seuraavassa sekunnissa koko kanavani tarjoaa toinen toistaan houkuttelevimpia hotellitarjouksia. Miten se on mahdollista ja mistä on kyse?
Kuluttajan toiminnasta ja käyttäytymisestä eri kanavissa jää paljon jälkiä sosiaaliseen mediaan. Kuluttajina me sekä etsimme sosiaalisesta mediasta monenlaista tietoa palveluntarjoajista että vertailemme kokemuksiamme palveluista ja tuotteista sekä niiden toiminnallisuuksista. Asiakkaat myös jakavat sosiaalisessa mediassa omia kokemuksiaan vuolaasti niin hyvässä ja pahassa eikä tavallinen somen käyttäjä välttämättä aina edes huomaa toimivansa mainonnan välineenä ja tiedon/mainonnan jakajana.
Parhaassa tapauksessa asiakas sekä kuluttaa että tuottaa tietoa sosiaaliseen mediaan ostopolkunsa kaikissa eri vaiheissa, joita myyjä voi osatessaan hyödyntää. Uudet järjestelmät ja palvelut avaavat uusia mahdollisuuksia ihmisille ja helpottavat arkipäivää, mutta vaativat samalla uudenlaista osaamista toimia kuluttajana ja kansalaisena digitaalisilla alustoilla. Digitaalinen jalanjälkemme on niin huomaamaton, ettemme tule edes ajatelleeksi sitä, miten paljon eri jälkiä jätämme arkipäivän aikana.
Välillä pohdin, onko mahdollista, että tietokone, puhelin tai yritykset, jotka analytiikkaa hyödyntävät tietävät ja tuntevat kulutuskäyttäytymiseni välillä jopa minua paremmin?
Tuskinpa, mutta selvää on, että kuluttajana minun tulee olla valveutunut mihin kaikkeen sopimustekstiin olen klikannut vain ”OK” ja mitä kaikkia tietoja itsestäni olen luvannut antaa vapaasti hyödynnettäväksi? Olenko edes ymmärtänyt mitä sopimuksessa lukee? Vaikka tiedän, että sopimus kannattaa lukea huolella ennen kuin sen hyväksyy, myönnän, että näin nettimaailmassa vauhti ja tempo arjessa on nopeaa ja kaikkein helpoin päästä eteenpäin asioiden hoidossa on klikkaamalla mahdollisimman nopeasti ponnahdusikkunoiden lisätekstit hyväksytyksi.
Olisikohan tämän vuoden lupaus se, että paneudun hieman tarkemmin sopimusteksteihin ja perehdyn omaan ”digitaaliseen jalanjälkeeni” tarkemmin? Varmasti helpommin sanottu kuin tehty.