Syyskuun alussa julkaisimme KKV Kampuksella jatkotarinan kuluttajuudesta, joka on tarkoitettu 4.–7-luokkalaisille oppilaille. Tarina koostuu kuudesta jatkotarinasta, joihin liittyy kuluttajataitoja edistäviä pohdintatehtäviä ja käytännön harjoituksia.
Tarinoissa 5-luokkalainen Eevert, 7-luokkalainen Helmi sekä heidän 67-vuotias mummonsa Lyydia etsivät yhdessä vastauksia erikoiseen kuluttajaongelmaan, joka häiritsee Lyydian jokapäiväistä arkea. Tervetuloa mukaan matkalle kohti taitavaa kuluttajuutta!

Tunnistatko mainontaa? – jatkotarina 3/6
Lyydia-mummo on kertonut lapsenlapsilleen Helmille ja Eevertille aikaisemmin palvelusta, jonka kautta voi tilata viikon ruoat ruokaohjeineen kotiin saakka. Lyydia on kertonut tilanneensa ruokaa palvelun kautta, mikä on saanut nuoret pohtimaan palvelun tarpeellisuutta. Nuoret totesivat, että ainakin heräteostosten tekeminen voisi vähentyä, jos suunnittelee ruokaostokset tarkkaan ja tilaa vain tarpeelliset ruoat kotiin.
”Jäin vaan miettiin, että miten ihmeessä oot päätynyt tilaamaan ruokaa just tuolta? Kun ethän sinä juuri edes käytä tietokonetta tai puhelinta mihinkään tällaiseen”, ihmettelee Eevert. Lyydia kertoo käyttävänsä Facebookia silloin tällöin. Siellä hän oli törmännyt ruokakassipalvelun mainokseen.
”Ja kun siinä mainoksessa oli niin samaistuttava tarina. Siinä oli päähenkilönä minun ikäinen ja vähän minun näköinenkin rouva, joka kertoi että elämä on helpottunut tämän palvelun avulla. Kenellepä ei kelpaisi laadukkaat sesongin raaka-aineet ja helpot, kokin tekemät ruokaohjeet. Tuli sellainen mielikuva, että minäkin pääsen helpommalla kun tilaan tämän. Tilasin sen sitten, enkä sen tarkemmin lukenut, että mitä palvelu pitää sisällään. No ensimmäisen viikon ruoat tuli nopeasti ja sen jälkeen tilaus jatkui automaattisesti. Vasta siinä vaiheessa, kun kolmas ruokatilaus tuli oven taa, ymmärsin, että tilaus jatkuu ja jatkuu, ja tietysti myös maksut juoksevat”, Lyydia kuvailee tilannetta.
Lyydia ja nuoret päivittelevät, kuinka mainosten ja tarjousten sisällöt voivat olla välillä hankala ymmärtää. ”Välillä nuo mainokset vilahtavat niin nopeasti ohi, ettei ehdi tarkemmin lukea, että oliko tämä palvelu nyt maksullinen vai maksuton”, harmittelee Lyydia. Jälkiviisaana hän toteaa, että olisi pitänyt selvittää tarkemmin, mihin hän sitoutuu tilatessaan kokeilujakson tältä palveluntarjoajalta.