Kuluttaja – ohjaako kulutuspäätöksiäsi hidas vai nopea ajattelu?

Ei kommentteja

Kuluttaminen puhututtaa näinä aikoina. Luin Kauppalehden uutisen, jossa Kuluttajien asennemuutos 2022 -tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat nyt todella huolissaan ja tämä heijastuu myös suoraan kulutustottumuksiimme. Tutkimuksen mukaan lähes kaksi miljoonaa suomalaista sanoo käyttävänsä enemmän aikaa ja vaivaa hintojen vertailuun ennen ostoa ja suomalaisista 37 prosenttia on vähentänyt kulutustaan selvästi viime aikoina.

Daniel Kahnemanin mukaan on olemassa kaksi ajattelutapaa, joita hän kutsuu “nopeaksi ajatteluksi” ja “hitaaksi ajatteluksi”. Ensiksi mainitussa, nopean ajattelun mallissa ihminen ajattelee automaattiohjauksella, tavallisesti alitajunnan tasolla. Seurauksena on, että usein stereotypiat vaikuttavat ajatuksiimme, teemme nopeita johtopäätöksiä ja yliarvioimme ensivaikutelman merkityksen. Erehdymme sattumanvaraisissa ihmissuhteissa ja luotamme liikaa siihen, minkä jo tiedämme. Nopeaan ajatteluun antautuessamme meillä on tapana jättää huomioimatta muu saatavilla oleva tieto.

Jos nopeaa ajattelua vertaa hitaaseen ajatteluun, on hitaan ajattelun tehtävänä ohjata intuitiotamme. Joskus siitä on apua, mutta toisinaan se voi pettää meidät. Tämä harkitseva ajattelutyyli on käytössä usein isoissa ostopäätöksissä ja se vaatii enemmän ponnistelua.


Omien kulutustapojen pohdintaa

Pysähdyin pohtimaan omaa kulutustani ja kulutustapojani. Kuinka usein olen erilaisten kognitiivisten vinoumien äärellä esimerkiksi kulutuspäätöksiä tehdessäni? Kun verkkokaupassa kerrotaan, että jotakin tuotetta tai palvelua on ”enää 2 jäljellä” ostohaluni ja päätöksentekoni nopeutuvat.

Lueskelin eräänä päivänä monelle jo entuudestaan varmasti tuttuja Sitran motivaatioprofiileja. Kyllä, olen selkeästi nopean ajattelun edustaja, ja tunnustan olevani mukavuudenhaluinen arkisissa kaupankäyntitilanteissa. Ja kuitenkin – yhteiskunnan taloudellinen muutos on ajanut minut esimerkiksi pohtimaan välttämättömien tuotteiden, kuten elintarvikkeiden kohdalla mahdollisia korvaavia tuotteita tai vertailemaan hintoja sekä hyödyntämään tarjoustuotteita. Muiden tuotteiden ja palveluiden osalta mietin tarkemmin, tarvitsenko sitä lainkaan tai voisiko sen käyttöä ehkä vähentää? Omien tapojen ja tottumusten muuttaminen ei ole helppoa, mutta vähitellen ne ainakin omalla kohdallani muokkautuvat ja selkeästi muuttuvat.

Kysynkin loppuun sinulta, millainen kuluttaja sinä olet?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.