Syyskuusta alkaen julkaisemme KKV Kampuksella jatkotarinan kuluttajuudesta, joka on tarkoitettu 4.–7-luokkalaisille oppilaille. Tarina koostuu kuudesta jatkotarinasta, joihin liittyy kuluttajataitoja edistäviä pohdintatehtäviä ja käytännön harjoituksia.
Tarinoissa 5-luokkalainen Eevert, 7-luokkalainen Helmi sekä heidän 67-vuotias mummonsa Lyydia etsivät yhdessä vastauksia erikoiseen kuluttajaongelmaan, joka häiritsee Lyydian jokapäiväistä arkea. Tervetuloa mukaan matkalle kohti taitavaa kuluttajuutta!

Mitä sopimuksella sovitaan? – jatkotarina 4/6
Lyydia harmittelee, kuinka ruokaa tulee nyt kotiin aivan liian suuria määriä. ”Joka viikko tilauksen saapuessa mietin, että tätä ruokaa on ihan liikaa. Ja sitä tulee liian usein. Ja mikä ikävintä, kaikki tämä ruoka maksaa. Myös se, joka päätyy roskiin. Ei minun kannattaisi tätä tilata”, hän toteaa harmistuneena.
Helmi ja Eevert ymmärtävät, että palvelu ei ole Lyydia-mummon tarpeisiin sopiva ja pohtivat, mistä palvelun tarkemman kuvauksen saisi selville. ”Eikö tällaisten palveluiden tilauksista pitäisi tulla joku tilausvahvistus myös kuluttajan nähtäville? Etsitään se jostain ja katsotaan, mitä siellä sanotaan. Löytyisikö sun tekstareiden tai sähköpostien joukosta jotain tietoa tästä?”, pohtii Helmi.
”Bingo!”, nuoret huutavat kuin yhdestä suusta. Nuoret löytävät Lyydian sähköpostista tilausvahvistuksen, joka on vahvistus tehdystä sopimuksesta. Lyydia ei ole lukenut tilausvahvistusta aikaisemmin. Tilausvahvistuksessa kerrotaan, että sopimus on sitova eikä sitä voi noin vaan muuttaa.
Lyydia on silminnähden harmistunut tilanteesta. Hän kuitenkin ymmärtää, että kuluttajan vastuulla on perehtyä tilauksen ehtoihin, jotka hänelle on annettu. ”Juuri tämän takia minun olisi pitänyt selvittää, mihin tämä sopimus minua velvoittaa. Sopimuksia kun on niin monenlaisia”, harmittelee Lyydia. ”Ei hätää, me selvitetään tämä”, Helmi lohduttaa.