Joulu lähestyy kovaa vauhtia ja joulutunnelman luominen kotiin, jouluherkkujen nauttiminen, joulukalenterin avaaminen ja joulumielen kerääminen ovat jokapäiväistä ja tuottavat hyvää mieltä tähän pimeimpään vuoden aikaan ennen varsinaista jouluaattoa. Ja varsinkin lapsissa, jouluun liittyvä hypettäminen lisää jännitystä ja joulupukin odotusta.
Joulua kutsutaan kuluttamisen juhlaksi, eikä turhaan. Jouluun liittyy paljon mainontaa, ostamista ja rahan käyttämistä. Teemme lupauksia uudelle vuodelle, ja hankimme varusteita sekä sitoudumme eri palveluiden käyttäjäksi virtuaalisesti. Kuluttaminen on isossa osassa joulun viettoa, tahtoi niin tai ei.
Usein, kun kysytään mitä haluaa joululahjaksi, yhä useampi meistä vastaa, että ei ainakaan mitään tavaraa. Aineeton lahja tai jokin sellainen minkä voi syödä tai juoda ovat monille yhä mieluisampia, mutta myös näihin lahjatoiveisiin liittyy kuluttaminen.
Kuluttajana toimiminen ei ole ikinä tauolla, ei edes tai varsinkaan jouluna. Kirjoitamme Kulma-blogiin jatkuvasti erilaisista kuluttajuuteen liittyvistä ilmiöistä ja ajankohtaisista teemoista. Tässä muutamia nostoja vieraskynistämme kuluneelta vuodelta:
- Vaikuta kuluttajana – ja kerro siitä myös muille! Meri Tennilän (Opintokeskus Visio) blogissa ajatuksia ja tiivistettynä kolme askelta, joiden avulla voi lähteä liikkeelle kohti vastuullisia valintoja omassa arjessa. Lue blogi kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:
- Kipparipurkkaa, Batman-limsaa ja filmitähtiä – mainosten historiasta nykypäivän medialukutaitoa blogissa Marjo Kovanen (Koulukino) ja Kirsi Raitaranta (KAVI) kirjoittivat, kuinka mainosten tutkiminen ja tulkinta on perinteisesti ollut kuluttaja- ja mediakasvatuksen peruskauraa, joka ei ole nykypäivänäkään menettänyt merkitystään. Päinvastoin – nykyisessä mediamaisemassa kriittinen medialukutaito korostuu, sillä mainonnan ja mainonnan keinojen tunnistaminen voi olla vaikeaa. Lue blogi kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:
- Avoin rahapuhe osaksi arkea –blogissa Taru Karonen (Marttaliitto) perään kuulutti avointa keskustelua rahasta perheissä. Karosen mukaan liikkeelle voi lähteä omista varhaisista rahamuistoista ja pohtia, millaisia tunteita ne herättävät. Liittyykö muistoihin ahdistusta, häpeää tai jopa pelkoa? Oltiinko nuukia tai tuhlailevaisia? Puhuttiinko rahasta ylipäätään lasten kuullen? Omien tunteiden ja asenteiden tunnistamisen jälkeen voi miettiä, millaisen tunneilmapiirin haluaa omille lapsille välittää. Lue blogi kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:
Lue lisää ja tutustu Kulman kirjoituksiin tarkemmin blogissamme. Toivotamme Kulman lukijoille rauhallista joulun aikaa!