Hosumalla huonoja aleostoksia 

Verkkokaupan aikalaskuri nielaisee sekunti kerrallaan alekampanjan jäljellä olevaa aikaa. Huonekalukaupan isoja aleprosentteja vilisevä mainos kutsuu ostoksille – ”vain viikonlopun ajan tai niin kauan kuin tavaraa riittää”. Haluamasi lenkkarit ovat nyt 30 % alennuksessa, mutta voi ei, sinun kokoasi on jäljellä enää 1 pari. Tässä muutama esimerkki alemarkkinoinnista, jolla kuluttajia houkutellaan tekemään ostoksia nopeasti ja turhia…

Kuluttajakaupan toimintaympäristö muuttuu – pidetään osaaminen ajan tasalla 

Kuluttajakauppa ja yhteiskunta laajemminkin toimii yhä enenevissä määrin datan, informaation ja niistä muodostetun tiedon ja palvelujen varassa. Kun halutaan toimia eettisesti ja kestävän kulutuksen periaatteiden mukaan, on muuttuvassa toimintaympäristössä yhä tärkeämpää kiinnittää huomio ihmiseen ja ihmisten käyttäytymiseen teknologian sijaan.  

Nuorten kestävään talousosaamiseen tarvitaan laajempaa näkökulmaa

Nuoret lähtevät opettelemaan talousosaamisen taitoja erilaisista lähtökohdista. Esimerkiksi kohorttitutkimus vuonna 1997 syntyneistä (Hiilamo, Keski-Säntti, Pirkola, Lallukka & Kääriälä 2023) osoittaa, että lapsuuden psykiatrisilla diagnooseilla ja käytöshäiriöillä on vahva korrelaatio nuorten maksuhäiriömerkintöihin. Näillä nuorilla maksuhäiriömerkinnät ovat moninkertaiset verrattuna muihin tutkimuksen nuoriin. Tähän liittyy vahvasti myös perheen sosioekonominen asema. Hyväosaisilla perheillä on mahdollisuus hankkia lapsilleen häiriöihin parempaa ja…

Lataa…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.


KKV:n logo.

Kulma on Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajakasvatukseen ja -osaamiseen liittyvä blogi.